Wednesday 8 January 2014

1914: Mobilîsâtion

Lé Gouvèrneux mobilîsit la Milice Rouoyale dé Jèrri tard l'arlévée du 29 d'Juilet 1914. Lé 1yi d'Août 1914 chu texte du Caouain fut publié sus la Chronique de Jersey. Chennechîn dait êt' la preunmié êcrituthe en Jèrriais d'la Preunmié Dgèrre Mondiale.

Late in the afternoon of 29 July 1914, the Royal Jersey Militia were mobilised by order of the Lt-Governor. This mobilisation was described in the Chronique de Jersey of 1 August 1914. This text of that date by GW de Carteret would seem to be the first published piece of First World War literature in Jèrriais.


Hi! garçons, tch'est qu'tout chennechin veur dithe, don?

Est-che qu'ou z-allez vos battre?

Ch'est-i' mé qu'eut peux Mêcredi au sé!

J'étais dans la campagne jutchi sus un binot d'avaine à ênatchi un mulot que je v'nais justement d'attraper, quand j'entendi des pas dans la route.

Je voltigi jusque dans la braique du clios pour vaie tch'est qui passait et j'vis que ch'tait un sergent qui pathaissait diversent prêssi. Je dis à mê-même: Caouain, i' y-a tchiquechose en allant; sièt-lé.

Quand il arrivi dans l'village, i' s'mint à tapper ès portes des maisons et pis i' criyait: Are you there, Jim? ou bein Wake up, Tom! Et pis, je l'ouï lus dithe: To-morrow at two o'clock with all your kit.

En me mettant ès êcoutes, j'apprin enfin que la djerre était dêcliathée de tchique quarre à l'êtrangi et qu'la Milice s'en allait être mobilisée pour protégi Jèrri contre l'ennemin.

Tout l'monde était diversément excité.

A bein des maisons les femmes vinrent sus lus nerfs et supplyirent lus hommes de n'aller pas s'exposer au dangi.

Enfin, Jeudi matin, toute l'île était animée, et dans l'arlévaie che n'tait qu'soudards partout.

Jamais je n'aithais creu que Jêrri possédait une telle forche militaithe et j'ai ouï qu'un espion qu'était v'nu d'Autriche pour vaie tch'est que j'nos allions faithe, fut si ravi d'vaie nos garçons avec lus gros canons, qu'i' s'en r'fut bein dans san pays pour lus dithe que sus toutes choses qu'i' n'fallait pas penser à s'en v'nin prendre Jêrri, car che s'sait justement sacrifier lus armée par pliaisi.

Je sis oquo trop bouleversé pour vos en compter bein long sus chein qui s'est arrivé jusqu'à chu moment ichin, mais je n'crai pas qu'i' y-ait auchune raison de s'alarmer trop, car il est probablye que la prompte action de nos autorités militaithes en mettant d'même la milice sus pid, s'en va êviter une djerre européenne.

D'ichin Samedi tchi veint, nou verra tch'est qui s'arrivetha et p't-être que j'éthai tchiquechose à dithe sus la situation.

No comments: